Øvrig information

AFBUDSPOLITIK
Psykiatrisektoren er under stort pres. Når klinikken sætter tid af til en konsultation og speciallægen bruger forberedelsestid forinden, forventes det derfor, at man møder frem som aftalt.

Rettidigt afbud
Aflysninger af fremmødekonsultationer skal ske hurtigt muligt og
senest 3 hverdage før.

En aftalt fremmødekonsultation kan ikke ændres til en telefonkonsultation eller videokonsultation.

Afbud kan meddeles telefonisk eller via e-portalen.

For sent afbud
For sent afbud betragtes som udeblivelse og medfører afslutning af forløbet, med mindre der oplyses om helt særlige omstændigheder – såsom akut opstået sygdom.

Ved manglende mødestabilitet afsluttes forløbet.

Udeblivelse
Ved udeblivelse afsluttes forløbet. Henvisningen lukkes, og der sendes afsluttende notat til egen læge.



TOLK
Konsultationer foregår på dansk. Hvis klinikken vurderer, at der er behov for tolk, rekvireres denne iht. gældende bekendtgørelse om tolkebistand efter sundhedsloven. Bemærk, Regionsrådet kan i nogle tilfælde opkræve et gebyr hos den enkelte patient, når klinikken rekvirerer tolk.

Se gældende bekendtgørelse på www.retsinformation.dk.



UDLANDSREJSER
Medicin
Når man medbringer medicin på en udlandsrejse, indfører man medicinen både i transitlandene (de lande man rejser igennem eller mellemlander i) og i destinationslandet.

Der gælder forskellige regler og krav til dokumentation, afhængig af hvor man skal rejse hen.

Se gældende regler på Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk.

Det er patientens eget ansvar at have dokumentationen i orden.

Lægeerklæring til medicinmedbringelse udfærdiges mod forudgående betaling. Anmodning skal ske minimum 10 åbningsdage (dvs. hverdage, undtaget ferier og lukkedage) i forvejen.

Forsikringer
Ved udlandsrejse bør man på forhånd kontakte sit forsikringsselskab for at afklare, hvordan man er dækket, hvis der opstår behandlingsbehov på rejsen. Der kan være særlige forbehold i dækningsmulighederne, når man rejser med en i forvejen kendt sygdom.

Det er patientens eget ansvar at undersøge, hvordan man er dækket.



GDPR OG ØVRIG ADMINISTRATIV INFORMATION
Behandling af oplysninger
I forbindelse med klinikkens undersøgelse, diagnostik og behandling af dig som patient indsamler og behandler Speciallæge i psykiatri Erica Bernt Høegh en række personoplysninger om dig.
I denne privatlivspolitik beskrives, hvordan klinikken behandler, bruger og videregiver dine personoplysninger.

Typer af oplysninger
Klinikken indsamler og behandler følgende typer af personoplysninger om dig (i det omfang det er relevant for netop dig):
Almindelige kategorier af personoplysninger:
• Navn, adresse, evt. e-mailadresse, telefonnr., personnummer køn, familierelationer og sociale relationer, arbejdsrelationer og uddannelse samt evt. andre oplysninger af relevans for udrednings- og behandlingsforløbet i klinikken.
Særlige kategorier af personoplysninger (”følsomme personoplysninger”):
• Helbredsoplysninger (f.eks. journaloplysninger, prøvesvar, tests, røntgenbilleder, scanningsvar mv.), seksuelle forhold, race eller etnisk oprindelse samt religiøse forhold.

Formål
Klinikken behandler dine personoplysninger til følgende formål:
• Klinikkens undersøgelse, diagnostisk og behandling af dig
• Udarbejdelse af lægeerklæringer
• Udarbejdelse af attester til brug for myndigheder, forsikringsselskaber mv.
• Kommunikation med eller henvisning til andre sundhedspersoner, læger, sygehuse eller sygehuslaboratorier
• Medicinordinationer, herunder udstedelse af recepter
• Indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser
• Indberetning af laboratorieprøver til sygehuslaboratorier
• Afregningsformål
• Eventuelt andre på forhånd oplyste formål, hvis det er relevant for udrednings- og behandlignsforløbet.
• Overholde vores forpligtelser i henhold til gældende lovgivning, herunder EU’s databeskyttelsesforordning, databeskyttelsesloven og anden relevant sundhedsretlig lovgivning, f.eks.
o Dokumentationspligt
o Overholdelse af basale principper for behandling af personoplysninger og juridisk hjemmel for behandlingen
o Iværksættelse og vedligeholdelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder men ikke begrænset til at hindre uautoriseret adgang til systemer og oplysninger, hindre modtagelse eller distribution af ondsindet kode, standsning af overbelastningsangreb (denial-of-service-angreb) og beskadigelser af computersystemer og elektroniske kommunikationssystemer
o Undersøgelse af mistanke eller viden om sikkerhedsbrud og rapportering til individer og myndigheder
o Håndtering af forespørgsler og klager fra registrerede og andre
o Håndtering af inspektioner og forespørgsler fra tilsynsmyndigheder
o Håndtering af tvister med registrerede og tredjeparter.
o Statistiske undersøgelser og videnskabelig forskning

Frivillighed
Når klinikken indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse personoplysninger til klinikken. Konsekvensen af ikke at give klinikken personoplysningerne vil være, at klinikken ikke kan varetage formålene ovenfor, herunder at klinikken i nogle tilfælde ikke kan undersøge, diagnosticere eller behandle dig.

Kilder
I nogle tilfælde indsamler klinikken personoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. sygehuse, henvisende læge eller ved opslag i elektroniske journalsystemer. Klinikken behandler de modtagende oplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik.

Videregivelse af personoplysninger
Idet omfang det er nødvendigt for den konkrete undersøgelse, diagnosticering eller behandling af dig, vil dine personoplysninger blive videregivet og delt med følgende modtagere:
• Der videregives oplysninger til, andre sundhedspersoner, hvis det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb
• Der videregives oplysninger til andre myndigheder, kliniske kvalitetsdatabaser, Det Danske Vaccinationsregister, Styrelsen for Patientsikkerhed, Det Fælles Medicinkort, Politiet, Sociale myndigheder, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i det omfang, at der foreligger en pligt hertil ifølge gældende lovgivning.
• Du har som patient adgang til dine egne oplysninger (egen-acces)
• Ved henvisning af patienter videregives oplysninger til de sundhedspersoner, hvortil henvisningen er sendt.
• Ved indberetning af laboratorieprøver videregives prøverne til sygehuslaboratorierne
• Ved indberetning af oplysninger i forbindelse med afregning for patientbehandling videregives oplysninger til de regionale afregningskontorer
• Ved udstedelse af recepter videregives oplysninger til landets apoteker og Lægemiddelstyrelsen via receptserveren
• Ved indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser
• Ved videregivelse af epikriser videregives oplysninger til den henvisende læge og i visse tilfælde det henvisende sygehus
• I andre tilfælde videregives oplysninger til pårørende eller forsikringsselskaber

Lovgrundlag for behandling og videregivelse af personoplysninger
Det juridiske grundlag for at indsamle, behandle og videregive dine personoplysninger er:
• Til brug for den almindelige patientbehandling indsamles, behandles og videregives almindelige personoplysninger i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(c) og (d), mens de følsomme personoplysninger indsamles, behandles og videregives i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9(2)(c) og (h).
• Herudover er klinikken forpligtet til at behandle en række personoplysninger om dig ved den almindelige patientbehandling i medfør af autorisationslovens kap. 6, bekendtgørelse om sundhedspersoners journaler (journalføringsbekendtgørelsen) særligt §§ 5-10, samt sundhedslovens kap. 9.
• Helbredsoplysninger til brug for videre behandling ved henvisning af patienter videregives efter reglerne i Overenskomst om speciallægehjælp §§ 20-23 samt sundhedsloven.
• Indberetning af laboratorieprøver til sygehuslaboratorier sker efter reglerne i Sundhedsstyrelsens vejledning om håndtering af parakliniske undersøgelser i medfør af autorisationsloven.
• Oplysninger til brug for afregning for patientbehandling fremsendes en gang pr. måned til regionens afregningskontor efter reglerne i Overenskomst om speciallægehjælp § 49 og sundhedsloven.
• Medicinordinationer på recepter sendes via IT-tjenesten receptserveren efter reglerne i sundhedslovens kap. 42 og bekendtgørelse om recepter og dosisdispensering af lægemidler særligt kap. 3.
• Kliniske patientdata videregives til kliniske kvalitetsdatabaser efter reglerne i sundhedslovens §§ 195-196 og bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v. Data kan også videregives på baggrund af et konkret samtykke fra dig som patient.
• Epikriser, som er et kort sammendrag af patientens sygehistorie og behandlingsforløb sendes til henvisende læge og i nogle tilfælde til henvisende sygehus efter reglerne i sundhedslovens kap. 9.
• Dine personoplysninger videregives alene til forsikringsselskaber med dit forudgående samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(a) og 9(2)(a).
• Dine personoplysninger videregives alene til dine pårørende med dit forudgående samtykke efter reglerne i sundhedslovens § 43.
• Ved afdøde patienter kan visse personoplysninger videregives til afdødes nærmeste pårørende, afdødes alment praktiserende læge og den læge, der havde afdøde i behandling efter reglerne i sundhedslovens § 45.

Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en videregivelse baseret på samtykke.

Brug af databehandlere
Dine personoplysninger behandles og opbevares hos klinikkens databehandlere, som opbevarer dem på vegne af og efter instruks fra klinikken. Klinikkens databehandlere er p.t.
• CGM XMO
• IPNordic

Opbevaringsperiode
Klinikken opbevarer personoplysninger om dig, så længe klinikken har behov for at varetage de overfor angivne formål. Klinikken har dog i henhold til journalføringsbekendtgørelsen pligt til at opbevare disse i minimum 10 år efter seneste tilførsel til journalen. Der kan opstå tilfælde hvor klinikken er nødsaget til at opbevare dine personoplysninger i længere tid, f.eks. i forbindelse med en klagesag eller erstatningssag, hvor oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt afsluttet.

Dine rettigheder
Du har – med lovens begrænsninger - visse rettigheder, herunder retten til indsigt i personoplysninger, retten til at få ændret ukorrekte oplysninger, retten til at få slettet oplysninger, retten til at få begrænset oplysninger, retten til dataportabilitet, retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne, herunder ift. automatiseret, individuel beslutningstagning (”profilering”).
Du har også ret til at klage til en kompetent tilsynsmyndighed, herunder Datatilsynet.

Patienter har ret til at klage over sundhedsfaglige behandlinger. Klage kan ske til Styrelsen for Patientsikkerhed, se kontaktoplysninger på stps.dk
Behandlingsskader kan indberettes til Patienterstatningen, se kontaktoplysninger på patienterstatningen.dk

Kontakt
Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte klinikken på tlf. 70 60 20 47.

Adresseoplysninger på klinikken:
Speciallæge i psykiatri Erica Bernt Høegh
Skovbrynet 12, 4700 Næstved
Danmark
Tlf. 70 60 20 47
Dato: 01.06.2023

Kontakt

Telefon

70 60 20 47
Telefontider oplyses på telefonomstillingen
SMS ikke muligt

Email og breve frabedes

Grundet GDPR-regler kommunikerer klinikken ikke gennem konventionel email.
Henvendelser bedes ske telefonisk eller via lægesystemet.

Adresse

Skovbrynet 12
4700 Næstved
Personlig henvendelse kun efter forudgående aftale.

Læge-til-læge kontakt

Klinikken rådgiver gerne henvisende læger. Henvendelse kan ske elektronisk via lægesystemet eller telefonisk.

© Copyright 2024 Speciallæge i psykiatri Erica Bernt Høegh - All Rights Reserved

Free AI Website Maker