Obs. før du ringer om ADHD/ADD

Psykiatrien modtager et eksplosivt stigende antal henvendelser om ADHD/ADD.
Drejer din henvendelse sig om dette, følg nedenstående link og læs mere, 
før du ringer forgæves til klinikken:

Ny patient?

VIGTIGE OVERVEJELSER FØR DU RINGER
Før du kontakter klinikken, anbefales, at du orienterer dig grundigt på hjemmesiden og danner dig et indtryk af klinikken, samt klinikkens regler, rammer og tilbud. Så kan du på forhånd afgøre, om klinikken matcher dine ønsker, eller om du vil søge andre behandlere i stedet.


HVAD ER DIT ØNSKE TIL FORLØBET?
I klinikken vil tilstanden blive vurderet på ny, og årsagssammenhænge og realiteter vil blive belyst.

Det, der ses, vil blive italesat i relevant omfang, som en forklarende hjælp til, at du som patient får øget overblik over din tilstand og vejen til bedring.

Der kan derfor også blive italesat ting, du helst ikke vil høre - eller helst ikke vil have set - men som er relevante for tilstanden og for den korrekte diagnose og behandlingsanvisning. 

I klinikken tildeles diagnoser ud fra lægevidenskab. Det kan adskille sig markant fra de svar, man får fra internettets informationsjungle, drøftelser med pårørende samt diverse tests til hjemmebrug. Derfor kan man have en helt anden diagnose, end man selv forventede.

Hvis du på forhånd nærer en stærk forventning om tildeling af en specifik diagnose, du udelukkende ønsker bekræftet - og hvis du på forhånd ved, at ingen andre diagnoser eller forklaringer er acceptable for dig - så er klinikken sandsynligvis ikke den optimale løsning for dig.



VISITATION
Ring i bookingtiden for nye patienter
Hvis du ønsker at opstarte forløb, skal du kontakte klinikken telefonisk i bookingtiden for nye patienter.

Speciallægen gennemgår da din henvisning og stiller dig evt. uddybende spørgsmål.

Du skal selv ringe
Grundet bl.a. GDPR-regler og regler om lægelig tavshedspligt, kan pårørende eller andre ikke ringe på vegne af en patient for at opstarte forløb.

Hvis du er ude af stand til selv at ringe til klinikken, må du drøfte med henvisende læge, hvad man så kan gøre. Henvisende læge kan ved tvivl kontakte klinikken for at blive oplyst.

Der kan være kø på telefonen
Klinikken modtager et stort antal henvendelser fra hele landet, og selvom vi arbejder så effektivt som muligt, kan det ikke undgås, at der er mange i kø - eller at telefonkøen endda er helt fuld. Psykiatrisektoren er under stort pres, og det kan ikke løses fra en enkelt lille praksis, uanset hvor meget vi anstrenger os for at håndtere opkaldene.

Forsøg på at springe bookingkøen over ved at anvende andre kontaktformer (brev, email, uopfordret fremmøde, opkald på andre tidspunkter mv.) afvises. Således er rammerne ens for alle.

Check din henvisning på forhånd
Det er så ærgerligt at have ventet længe på at komme igennem telefonen, kun for at opdage, at der er noget galt med henvisningen, så man må hele vejen forfra igen.

Det anbefales derfor, at du - før du kontakter klinikken - selv har sikret dig:
1) At der ligger en gyldig henvisning til speciallæge i psykiatri
2) At henvisningen ikke er brugt af andre klinikker
3) At henvisningen er retvisende og fyldestgørende for den tilstand, der ønskes undersøgt/behandlet

Du kan se din henvisning dér, hvor du ser notater mv. fra din læge. Kontakt henvisende læge, hvis du er i tvivl.



NÅR DU MØDER TIL 1. KONSULTATION
Hvis henvisningen er i overensstemmelse med målgruppen for psykiatrisk speciallægepraksis, tilbydes du en tid til 1. konsultation mhp. yderligere afklaring. Ved 1. konsultation får du yderligere information om forløbet og alt det praktiske. Speciallægen har også en række spørgsmål til dig for at afklare tilstanden.

Forberedelse
Det kan være en god idé, at du på forhånd at gør dig tanker om, hvad det er vigtigt at få sagt til konsultationen. Skriv evt. nogle korte noter til dig selv.

Find klinikken
Klinikken er beliggende Skovbrynet 12, 4700 Næstved. Klinikken ligger i grundplan. Klinikkens hoveddør er lige ved siden af opgangsdøren til opgang 12. Man skal således IKKE ind i opgangen.

Der er parkering lige foran klinikken og busstop lige ved bebyggelsen.

Venteværelset
Når du ankommer, træder du direkte ind i venteværelset. Her skal du scanne dit sundhedskort på skærmen på væggen og tage plads. Der er adgang til toilet fra venteværelset.

Speciallægen vil kalde dig ind til den aftalte tid. Bemærk dog, at der kan forekomme ventetid. Når du har scannet sundhedskortet, ved speciallægen, at du er der.



KONSULTATIONERNE
Konsultationerne foregår som udgangspunkt pr. fremmøde. Dette giver en bedre helhedsvurdering end videokonsultationer. Når en behandling er iværksat, kan e-konsultation og korte telefoniske tilbagemeldinger supplere fremmødekonsultationerne.



PÅRØRENDE
Pårørende er velkomne til konsultationerne. Det er dit eget valg, om du vil have pårørende med til konsultationerne. Det kan dog ofte være en god idé at have pårørende med. Pårørende kan dels hjælpe dig med at huske, hvad der bliver sagt og aftalt - og derudover kan pårørende også supplere din fortælling med vigtig information om, hvordan de oplever symptomerne.



FORLØB
For øvrig information om forløb, rammer og tilbud, se menupunkterne "Om klinikken" samt "Behandlingstilbud" i toppen af siden.



HENVISENDE LÆGE
Ved tvivl eller spørgsmål er din henvisende læge velkommen til at kontakte klinikken for drøftelser. Kontakt fra almenpraktiserende læge til klinikken skal ske læge-til-læge og kan ske elektronisk pr. lægesystemet eller telefonisk.

Kontakt

Telefon

70 60 20 47
Telefontider oplyses på telefonomstillingen
SMS ikke muligt

Email og breve frabedes

Grundet GDPR-regler kommunikerer klinikken ikke gennem konventionel email.
Henvendelser bedes ske telefonisk eller via lægesystemet.

Adresse

Skovbrynet 12
4700 Næstved
Personlig henvendelse kun efter forudgående aftale.

Læge-til-læge kontakt

Klinikken rådgiver gerne henvisende læger. Henvendelse kan ske elektronisk via lægesystemet eller telefonisk.

© Copyright 2024 Speciallæge i psykiatri Erica Bernt Høegh - All Rights Reserved

No Code Website Builder